کارنامه طراحی اکوستیک معماری الهه ثابتی


● طراحی سالن موسیقی تالار مرکزی اراک. 1399

طراحی فاز 1 و 2، مهندسان مشاور سازواره نو

کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سالن موسیقی تالار مرکزی اراک سالنی با ظرفیت 310 نفر است که برای اجرای «موسیقی ایرانی» طراحی شده است. سازه و سفت‌کاری این سالن شامل طبقه اصلی و یک بالکن در سال‌های قبل انجام شده بود. با این وصف «اکوستیک معماری» این سالن (طراحی داخلی سالن با توجه به ملاحظات اکوستیکی) موضوع طراحی بوده است.


سالن موسیقی تالار مرکزی اراک، دید از روی سن

سالن موسیقی تالار مرکزی اراک، دید از بالکن به سن

اولویت طراحی این سالن «صدارسانی زنده» است به طوری که صدای موسیقی بتواند در صورت نیاز بدون وسایل الکترواکوستیک (میکروفون و بلندگو) نیز با کمیت و کیفیت مناسب به گوش شنوندگان برسد. زمان واخنش در این سالن با توجه به اجرای موسیقی ایرانی در حدود 1 ثانیه و تقریباً به صورت خطی طراحی شده است.


نمودار زمان واخنش عمومی سالن موسیقی در حالت گروه‌نوازی

طراحی سالن به صورتی است که دو امکان برای اجرا وجود دارد: حالت اول برای اجرای تکنوازی است که در این حالت قسمت پشتی سِن با یک جداکننده متحرک از آوانسن جدا میشود و نوازنده در فاصله کمتر با شنوندگان (بخش جلویی سن) و در سالنی با حجم و واخنش کمتر به اجرا می‌پردازد. حالت دوم متعلق به اجرای گروه‌نوازی است که نوازندگان بر روی بخش طراحی‌شده سن قرار میگیرند و سالن در این حالت با واخنش کمی بیشتر پاسخگوی صدارسانی زنده برای آنان نیز خواهد بود.

طرح حاضر با هماهنگی بخش‌های الکترواکوستیک، سازه، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی اجرایی شده است.


سالن موسیقی تالار مرکزی اراک، پلان همکف و برش طولی

● طراحی سالن تأتر تالار مرکزی اراک. 1399

طراحی فاز 1 و 2، مهندسان مشاور سازواره نو

کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سالن تأتر تالار مرکزی اراک یک سالن تأتر با ظرفیت 625 نفر است که به دلیل بزرگ بودن حجم سالن علاوه بر اجرای نمایش، به منظور اجرای موسیقی غیرایرانی نیز طراحی شده است. سازه و سفت‌کاری این سالن شامل طبقه اصلی و دو طبقه بالکن در سال‌های قبل انجام شده بود. با این وصف «اکوستیک معماری» این سالن (طراحی داخلی سالن با توجه به ملاحظات اکوستیکی) موضوع طراحی بوده است.


سالن تأتر تالار مرکزی اراک، دید از بالکن به سن

سالن تأتر تالار مرکزی اراک، دید از روی سن

سالن تأتر تالار مرکزی اراک، دید از داخل سالن

در این سالن که اولویت طراحی با نمایش است، احجام و مصالح به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا کمیت و کیفیت صداهای زیر و بم با توجه به حجم بزرگ سالن، برای گفتار مناسب باشد. صدارسانی زنده به دلیل ظرفیت بالای سالن به طور کامل مقدور نبوده و برای افراد جلوی سالن پیش‌بینی شده است. مقدار واخنش در حدی است که پاسخگوی اجرای موسیقی غیرایرانی (کلاسیک، پاپ و...) نیز خواهد بود.


نمودار زمان واخنش عمومی سالن تأتر

طرح حاضر با هماهنگی بخش‌های الکترواکوستیک، سازه، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی و نیز ماشینری صحنه تأتر اجرایی شده است.


سالن تأتر تالار مرکزی اراک، پلان همکف و برش طولی


● طرح ساکت‌سازی تأسیسات ساختمان مسکونی یاسمن. 1395

ساختمان مسکونی یاسمن به طراحی مهندسین مشاور صفامنش و همکاران و مدیریت پروژه مهندس علی تربتی اجرا شده است. بخشی از تأسیسات این ساختمان در مجاورت بام سبز قرار گرفته است که در طرح اکوستیکی آن جزئیات اجرایی کف و دیواره‌های محل قرارگیری تأسیسات به منظور ساکت‌سازی نوفه دستگاه‌ها طراحی شده است.






● تالار موسیقی شهر رشت. 95-1394

همکاری با دکتر خسرو مولانا در طراحی فاز 1، شرکت پارسه هنر

کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سازه و سفت‌کاری تالار موسیقی شهر رشت با ظرفیت بیش از 800 نفر قبل از طراحی اجرا شده بود. پس از طراحی ساکت‌سازهای سیستم تأسیسات، در مرحله اول طرح اکوستیک معماری، هندسه سالن و محل منعکس‌کننده‌ها به منظور تأمین کمیت و کیفیت مناسب صدارسانی طراحی شده است.


تالار موسیقی شهر رشت، حجم کلی

تالار موسیقی شهر رشت، حجم کلی